Skal vi bruge outdoor reklamer?

En virksomhed kan markedsføre sig på forskellige måder, herunder gennem reklamer, sponsorater, events, online markedsføring, og outdoor medier.

Outdoor medier er en form for markedsføring, der involverer reklamer på udendørslokationer, såsom på gader og veje, bygninger, offentlige transportmidler og sportslige arrangementer. Disse reklamer kan tage form af plakater, skilte, bannere, busreklamer, og andre former for udendørs skilte.

En af fordelene ved at bruge outdoor medier til markedsføring er, at det kan nå ud til et bredt publikum. Det er også en måde at få et budskab ud i en højt trafikeret og offentlig plads, hvor folk kan se reklamen gentagne gange, og det kan skabe en højere grad af opmærksomhed og effektivitet.

En virksomhed kan bruge outdoor medier til at fremme en ny produktlancering, øge opmærksomheden omkring en kommende begivenhed, eller forbedre brandbevidstheden generelt. Outdoor medier kan også bruges som en del af en større marketingkampagne, der omfatter andre former for markedsføring, såsom TV-reklamer, print-annoncer og sociale medier.

For at gøre brug af outdoor medier effektivt, skal en virksomhed nøje overveje dens målgruppe og placeringen af reklamerne. Det er også vigtigt at vælge en passende reklameformat og sørge for, at reklamen er kreativ, øjenfangende og let at huske.

Endelig skal en virksomhed sørge for at måle effekten af dens outdoor medier-markedsføring, ved at spore antallet af eksponeringer, besøgende eller salg, der er genereret af kampagnen. Ved at analysere resultaterne af kampagnen, kan virksomheden optimere dens marketingstrategier fremadrettet.

Mulighederne ved outdoor markedsføring

  • Abribus ved busstoppesteder
  • Bannere på stilladser
  • Reklamer på bus, lastbiler, i tog, på taxa
  • Adshels ved supermarkeder
  • Skærme i storcentre
  • Railboards
  • Digitale reklameskærme
  • Gavlbannere
  • Stilladsreklamer
  • Megaboards (store reklameskærme)
  • Reklamer på sportsfaciliteter

Disse kanaler, som er nævnt ovenfor, har til fælles, at de egner sig særligt godt til massekommunikation, har en høj frekvens af visninger og er ekstremt synlige. De har ofte placeringer, hvor mange mennesker færdes, og deres formater er store, hvilket betyder, at I vil opnå stor opmærksomhed i bybilledet.

Korte budskaber

Outdoor medier kræver annoncer med relativt korte budskaber, så modtageren kan nå at afkode dem, da de ofte er i bevægelse, når de eksponeres for reklamen - fx ved kørsel i bil, bus, tog eller på stadion. Layoutet og den visuelle opsætning skal tilpasses omgivelserne, hvor mediet er placeret.

Outdoor medier skal supplere jeres andre aktiviteter

Hvis dit produkt eller dine budskaber henvender sig til en snæver målgruppe, kan outdoor-medier være et supplement til andre medier, hvor du kan selektere målgruppen og målrette mere præcist. Effekten af en outdoorkampagne kan være mere usikker at måle end for eksempel en online kampagne, der kan måles i konverteringer og klik.

Outdoor medier støtter op om jeres branding, og kan med en veludført kampagne øge kendskabsgraden markant i sammenhæng med jeres andre markedsførings-aktiviteter.