Omni-channel og multichannel (hvad er det?)

Omni-channel og multi-channel er begge markedsføringsstrategier, som gør brug af flere mediumer til at levere det samme budskab. Herved bliver budskabet bedre modtaget af forbrugeren, da de eksponeres kontinuerligt. Der er dog visse forskelle mellem omni-channel og multi-channel, hvilket artiklen vil komme ind på.

Jo mere teknologien udvikler sig, desto mere integreres den i vores daglige liv. Grænserne mellem det, vi gør online og i virkeligheden, er begyndt at sløre. Når folk ændrer adfærd, bliver markedsførere, sælgere og kundesupportrepræsentanter nødt til at reagere. I stedet for at tænke på en desktop-oplevelse, en mobiloplevelse, en tablet-oplevelse og en Apple Watch-oplevelse, bliver vi nødt til at forfølge en helhedsorienteret tilgang - en omni-channel oplevelse, som kunderne kan eksponeres for, og bruge når de ønsker det.

Omni-channel, også stavet omnichannel, er en tilgang til at pleje potentielle kunder og engagere brugere, hvor et firma giver adgang til eller eksponerer deres produkter, tilbud og service til kunder eller potentielle kunder på alle kanaler, platforme og enheder.

Det er vigtigt her at skelne mellem en omni-channel oplevelse og en multi-channel oplevelse. I bund og grund handler det om integrationens dybde mellem de kanaler og platforme, som din virksomhed er til stede på.

Omni-channel vs. Multi-channel

I et multi-channel miljø har brugeren adgang til forskellige kommunikationsmuligheder, der ikke nødvendigvis er synkroniserede eller forbundet. Under en omni-kanal oplevelse er der imidlertid ikke kun flere kanaler, men kanalerne er forbundet, så du kan skifte mellem dem problemfrit.

Forskellen mellem omni-kanal og multi-kanal oplevelser kommer ned til to forskelle:

  • Alle omni-channel oplevelser vil bruge flere kanaler, men ikke alle multi-kanal oplevelser er omni-kanal. Du kan have en fantastisk mobil markedsføring, engagerende sociale mediekampagner og en veludformet hjemmeside. Men hvis de ikke arbejder sammen, skaber de ikke en omni-channel oplevelse for kunderne.
  • Omni-channel oplevelser tager højde for alle enheder og platforme. Hvor en multi-kanal strategi kan omfatte to eller tre kanaler, inkluderer en omni-kanal oplevelse alle kanaler, platforme og enheder. Multi-channel oplevelsen er det, de fleste virksomheder investerer i i dag. De har en hjemmeside, en blog, Facebook og Twitter. De bruger hver af disse platforme til at engagere og forbinde sig med kunderne. Men i de fleste tilfælde mangler kunden stadig en problemfri oplevelse og en konsekvent budskabslevering på tværs af hver af disse kanaler.

En omni-channel oplevelse tager højde for hver platform og enhed, som en kunde vil bruge til at interagere med virksomheden - og skaber også en lige så effektiv og positiv oplevelse på tværs af alle platforme.

Det er især vigtigt at skabe en omni-channel oplevelse inden for detailhandel. Om du har en omni-channel detailhandelsstrategi på plads eller ej, bestemmer hvor meget du vil sælge.